Ubezpieczenia a kolizje – kiedy zmienić fotelik i za czyje pieniądze?

Temat, o który bardzo często pytacie na forach. Nie jest prosty, ale postaram się go Wam przybliżyć.

Otóż fotelik nadający się do wymiany to taki, który brał udział w wypadku lub kolizji, gdzie miało miejsce szarpnięcie związane z uderzeniem i/lub gwałtowna zmiana prędkości (nie mylić z przyspieszeniem i hamowaniem podczas jazdy), bądź kierunku jazdy auta. Nie musi być na nim widać uszkodzeń. Mogą one powstać malutkie i niewidoczne gołym okiem.

Fotelika nie wymienia się jeśli przejedziemy szybko przez „leżącego policjanta” lub dziurę, jeśli otrzemy się o inny samochód, bądź manewrując na parkingu uderzymy lekko słupek lub inne zaparkowane auto.

AC samochodu = AC fotelika ?

Część towarzystw ubezpieczeniowych ma ujęty fotelik w standardzie ubezpieczenia AC, jako część wyposażenia samochodu. Wtedy mają z reguły ustaloną jakąś maksymalną kwotę na wypłatę za fotelik, przykładowo 1000zł. Koniecznie doczytaj szczegóły podczas podpisywania umowy!
Inna część ubezpieczycieli nie ma fotelika w standardzie AC, ale jako element wyposażenia dodatkowego. Wtedy można wykupić osobną polisę na fotelik i ubezpieczyć go na całą kwotę, jaką się za niego zapłaciło. Wtedy, jeśli okaże się to niezbyt droga opcja, warto wziąć ją pod uwagę – z AC otrzymasz zwrot nawet, jeśli uderzysz z całym impetem w słupek lub drzewo na parkingu bez udziału osób trzecich!

Posiadam jedynie OC – co teraz?

W sytuacji posiadania jedynie obowiązkowej polisy OC, jeśli po zdarzeniu fotelik kwalifikuje się do wymiany i sprawcą jest właściciel fotelika, niestety musi go wymienić na swój koszt.

Jeśli jednak sprawcą jest kierujący innym pojazdem, mamy szanse odzyskania wydanych pieniędzy. Najczęściej, żeby odzyskać chociaż część kosztów zakupu, trzeba walczyć z Towarzystwem Ubezpieczeniowym sprawcy, przedstawiając mu dokumenty w postaci dowodu zakupu, notatki policyjnej potwierdzającej zaistniałe zdarzenie i to, że fotelik w ogóle znajdował się w pojeździe i był prawidłowo zamocowany. Oprócz tego ubezpieczyciel może zażądać opinii rzeczoznawcy lub dokumentu stwierdzającego, że danego fotelika po wypadku używać nie można.
Ubezpieczyciel stara się za wszelką cenę nie wypłacić odszkodowania, lub wypłacić je w jak najmniejszym stopniu. Od ceny zakupu uszkodzonego fotelika może odliczyć np. kilkuletnią amortyzację i wypłacić śmieszną kwotę, niewartą zachodu. Można próbować żądać od ubezpieczyciela pokrycia kosztu zakupu nowego fotelika, przedstawiając dowód zakupu. Trzeba być wytrwałym.

Co mają do tego producenci fotelików samochodowych?

Starają się wyjść Klientom na przeciw. Jest kilka firm, które pomagają rodzicom, gdy wydarzy się wypadek lub kolizja, kwalifikująca fotelik do wymiany. Którzy to tacy dobrodzieje?


TAKATA – Twój fotelik ma dożywotnią wymianę powypadkową, nieważne, czy Ty jesteś sprawcą, czy tez nie.
Wymagania – notatka policyjna (kopia) potwierdzająca zdarzenie i obecność fotelika w pojeździe podczas zdarzenia (nawet bez dziecka w środku), dokumentacja zdjęciowa (może być Twoja), dowód zakupu. W razie konieczności wymiany, udajesz się do swojego sklepu.

AXKID – wybrane modele (Minikid, Kidzone, Rekid i Duofix). Ubezpieczenie otrzymuje się w cenie zakupu fotelika, wystarczy się zarejestrować na stronie www.fotelikzubezpieczeniem.pl
Otrzymasz 12-miesięczną ochronę, licząc od 1 dnia miesiąca po zarejestrowaniu się:

  • ubezpieczenie NNW dla dziecka, nawet poza samochodem na terenie Polski i Europy na kwotę 10 000 zł;
  • odszkodowanie za uszkodzenie lub zniszczenie fotelika samochodowego – zwrot 90% zapłaconej kwoty;
  • odszkodowanie za kradzież fotelika wraz z pojazdem – zwrot 90% zapłaconej kwoty.

Gdy przydarzy się kolizja lub wypadek, ale dziecka nie będzie w foteliku, nie ma możliwości ubiegania się o odszkodowanie za fotelik.

Szczegóły: https://sprzedaz.gothaer.pl/pdfs/foteliki/pytania_fotelik_axkid.pdf

BESAFE – wymienia fotelik na nowy po kolizji lub wypadku. Wymagania:

  • fotelik nie może być starszy niż 6 lat od daty zakupu;
  • zdarzenie musi mieć miejsce na terytorium Polski;
  • notatka policyjna (kopia) potwierdzająca udział dziecka w foteliku Besafe w zdarzeniu;
  • dowód zakupu (kopia)
  • dokumentacja zdjęciowa przedstawiająca fotelik (ew. uszkodzenia) i uszkodzenia samochodów

Szczegóły: https://www.markobaby.pl/pliki/download/besafe/Regulamin_Program_wymiany_fotelikow.pdf
Termin trwania akcji w powyższym dokumencie jest cały czas przedłużany.

MAXI-COSI - wymienia fotelik na nowy po kolizji lub wypadku. Trzeba wypełnić formularz na stronie internetowej. Wymagania:

  • zdarzenie musi mieć miejsce na terytorium Polski;
  • notatka policyjna (kopia) potwierdzająca udział dziecka w foteliku Maxi Cosi w zdarzeniu;
  • dowód zakupu (kopia)
  • dokumentacja zdjęciowa z miejsca zdarzenia
  • dokumentacja zdjęciowa przedstawiająca fotelik (ew. uszkodzenia)
  • dokument od ubezpieczyciela, potwierdzający, że za fotelik nie zostanie wypłacone odszkodowanie

Szczegóły: http://www.maxi-cosi.com/pl-pl/pomoc-i-uslugi/usluga-swap.aspx
Termin trwania akcji: 01.01.2018 – 31.12.2018 lub do odwołania.

RECARO - wymienia fotelik na nowy po kolizji lub wypadku. Trzeba wypełnić formularz na stronie internetowej. Wymagania:

  • fotelik nie może być starszy niż 6 lat od daty zakupu;
  • zdarzenie musi mieć miejsce na terytorium Polski;
  • dziecko uczestniczyło w zdarzeniu, jadąc w foteliku Recaro;
  • notatka policyjna lub zgłoszenie szkody komunikacyjnej ubezpieczycielowi, ewentualnie oświadczenie sprawcy kolizji(!)
  • dowód zakupu (kopia)
  • dokumentacja zdjęciowa przedstawiająca fotelik (ew. uszkodzenia) i uszkodzenia samochodów

Szczegóły: https://recaro-polska.pl/wp-content/uploads/2018/01/Regulamin-Programu-Wymiany-Fotelik%C3%B3w-Powypadkowych-I-2018.pdf

Termin trwania akcji - do 31.12.2019.

KIDDY - wymienia fotelik na nowy po kolizji lub wypadku. Trzeba wypełnić formularz na stronie internetowej. Wymagania:

  • kopia dowodu zakupu
  • kopia notatki policyjnej
  • fotelik nie starszy niż 6-letni.

Po dostarczeniu fotelika, specjalny serwis Kiddy ocenia jego zdatność do użycia. Jeśli się nie zakwalifikuje, dostaniesz nowy.

Szczegóły:
http://www.kiddy.de/pl/uslugi/wymiana-powpadkowa-kiddy.html

JANE - wymienia fotelik na nowy po kolizji lub wypadku. Wymagania:

  • rejestracja produktu w ciągu 6 miesięcy od zakupu na stronie http://www.jane.es/frameweb/en/product-register/
  • zachowanie dowodu zakupu
  • kopia protokołu policyjnego z wypadku (nic innego nie jest honorowane) z uwzględnieniem w nim obecności fotelika w pojeździe podczas zdarzenia.


Bez względu na to, jaki fotelik kupisz, zorientuj się u sprzedawcy, co należy zrobić, aby mieć pełną ochronę nie tylko dziecka, ale i portfela.

Ubezpieczenia a kolizje – kiedy zmienić fotelik i za czyje pieniądze?

ul. Korony Północnej 17A (Rostocka)

71-781 Szczecin - Warszewo

tel. +48 784 503 938

Strona używa cookies Dowiedź się więcej